Националният омбудсман Мая Манолова, представители на браншовите организации от хранителната промишленост и хранителните вериги, както и Българският червен кръст обявиха началото на кампанията под наслов „Всеки ден - Великден“. Те отправиха предложение до финансовия министър Владислав Горанов за освобождаването на дарените храни от Данъка върху добавената стойност от 1 януари 2017 година. Манолова изтъкна, че в момента потенциалните дарители нямат никаква мотивация да даряват храна, тъй като за това плащат в пъти повече, отколкото ако я унищожат. Тя обясни, че данъкът върху дарените храни е 20%, а при унищожаването им не се дължат данъци. Съществуват законови изисквания единствено към унищожаването на храни от животински произход, което трябва да става в екарисажи и производители или търговците да заплатят по 19-20 ст. на унищожен килограм. Омбудсманът даде пример, с това, че, ако производител на месо унищожи 1 тон храна, ще заплати 190 лева, а ако го дари – 800 лева. Подобна би била ситуацията и за производител на кашкавал, който би платил около 180 – 220 лева за унищожаването на 1 тон продукция и 1 400 лева за даряването й.
"Оказва се, че да се дари храна е много по-трудно, отколкото да се изхвърли", заяви в студиото на "Здравей България" по Нова телевизия националният омбудсман Мая Манолова.
"Това е факт, защото върху дарените храни производителите дължат 20% ДДС, а ако я унищожат, не дължат нищо. Такава е ситуацията в България, това е много несправедливо и престъпно на фона на гладуващите български граждани", обясни Манолова и допълни, че в България всяко трето българско дете не се дохранва пълноценно.
Омбудсманът се възмути, че въпреки тази ситуация в страната ни се унищожават 670 000 тона храни всяка година, а дарената храна е под половин процент.
РЕГИСТЪР
на фирмите произвеждащи хляб и брашно по Утвърден страндарт „ България“ за 2024 година.
Изтегли от ТУК
Дискусия за здравословното детско и ученическо хранене
-------------------------------------------------Измама с храни, злоупотреба с информация за храни и влиянието върху здравето на потребителя